Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi (SBF) ve Teknoloji Fakültesi (TF) işbirliği ile fizyoterapi ve rehabilitayon alanında kullanılabilecek denge ve koordinasyon eğitim cihazı (Marmara Balance Education System – MarBES) geliştirildi. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümünden Doç. Dr. Tuğba KURU ÇOLAK yürütücülüğünde, Prof. Dr. Mine Gülden POLAT danışmanlığında ve Prof. Dr. Zübeyir SARI’nın araştırmacı olarak yer almasıyla yürütülen, TÜBİTAK 3001 Ar-Ge projeleri destekleme programı kapsamında geliştirilen MarBES’in teknik altyapısı, Mekatronik Mühendisliği bölümü öğretim elemanlarından Dr. Öğr. Üyesi Barış DOĞAN’ın teknik danışmanlığında üretildi. Bu cihazın geliştirilme aşamalarında Dilara Merve SARI bursiyer olarak, Cüneyt KÜÇÜK ise lisans bitirme projesi kapsamında yer aldı.
Çeşitli sağlık sorunları veya yaşlanmayla birlikte bireylerde denge ve koordinasyon problemleri ortaya çıkmaktadır. Burada bahsi geçen koordinasyon kavramı merkezi sinir sistemiyle iskelet ve kas (muskuloskeletal) sisteminin eş güdümlü olarak çalışabilme yeteneği olarak özetlenebilir. Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Teknoloji Fakültesi akademisyenlerinin multi-disipliner bir çalışma sonucu geliştirdikleri MarBES, bireylerde denge ve koordinasyon problemlerini azaltmak ve objektif olarak değerlendirebilmek amaçlı geliştirilmiştir.
Genel olarak MarBES, üzerine hastaların çıkıp denge ve koordinasyon egzersizleri yapabildiği, egzersiz sırasında hastanın performansının sayısal metriklere göre değerlendirilip kayıt altına alınabildiği bir sistemdir. Sahip olduğu bilgisayar arayüzü aracılığıyla denge, propriyosepsiyon, elle ve patern tabanlı koordinasyon egzersizleri MarBES kullanılarak yapılabilmektedir. Egzersiz raporları hasta bazlı olarak bilgisayar ortamında saklanabilmektedir.
Yerli ve milli imkanlarla donanımı ve yazılımı geliştirilen MarBES’in seri üretim çalışmaları devam etmektedir. MarBES’in ülkemizdeki ve yurtdışındaki birçok sağlık merkezinde kullanım fırsatı olduğu ön görülmektedir. Hem bilimsel hem de ticari yönü kuvvetli olan bu çalışmadan ötürü öğrencilerimizi ve akademisyenlerimizi kutlar, çalışmalarında başarılar dileriz.